MINGGU 2

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH 
BAHASA MALAYSIA TAHUN SATU


OBJEKTIF KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR

Objektif:

i.              Mendengar , mengecam, mengajuk dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan betul;

Tajuk bahan: mengenal bunyi vokal (video)

Kesesuaian bahan dengan kemahiran : bahan video ini merupakan cerita tentang Kiko, Jiji dan Ngau. Cerita ini mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat tunggal, mengenal bunyi. Contohnya, guru boleh menyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal berdasarkan cerita, guru juga menyanyi bersama murid-murid lagu bunyi vokal.

Ayat tunggal : Kiko, Jiji, dan Ngau bersahabat baik.


ii.            mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa dengan betul;    

Tajuk bahan: langkah 1 suku kata terbuka (video)

Kesesuaian bahan dengan kemahiran : bahan ini sangat sesuai untuk diajar bagi tahap 1 kerana dalam bahan ini terdapat aktiviti mendengar, mengecam, dan menyebut 1 suku kata terbuka, gambar juga disediakan semasa aktiviti bagi memudahkan pembelajaran murid-murid tahap 1.


iii.           Mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat.

tajuk bahan : membina suku kata (video)

kesesuaian bahan : bahan ini sesuai untuk pembelajaran bagi membina dua  suku kata.



iv.           Mendengar, memahami, dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat;

Tajuk bahan : Si Tanggang yang Derhaka (video)

Kesesuaian bahan : bahan ini sesuai untuk murid Tahun 1 kerana video ini mengandungi aktiviti mendengar ,memahami dan menyebut ayat tunggal yang terdapat dalam cerita Si Tanggang.


v.            Mendengar, memahami dan memberikan respons secara lisan atau gerak laku berdasarkan arahan, pesanan dan pertanyaan dengan betul;

Tajuk bahan : Animasi Mat JAS mengenai pencemaran udara (video)

Kesesuaian bahan : animasi ini sesuai digunakan sebagai bahan bantu mengajar (BBM) kerana guru boleh meminta murid mendengar dengan teliti, memahami apa yang didengar dan seterusnya memberikan respons terhadap video yang ditayangkan. Guru juga boleh meminta murid  memberikan nilai-nilai murni yang terdapat dalam video.

 

vi.           bertutur dan berbual serta menyatakan permintaan menggunakan ayat yang mengandungi diksi, kata panggilan, kata ganti nama diri pertama dan kedua dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.

Tajuk bahan: belilah barang Malaysia (video)

Kesesuaian bahan: bahan ini juga sesuai kerana ia dapat membimbing murid bertutur dan berbual dengan baik.

 

 

vii.          bercerita tentang sesuatu perkara dan menceritakan semula perkara yang didengar menggunakan ayat tunggal dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.

Tajuk bahan: amalkan gaya hidup sihat (video)

Kesesuaian bahan: bahan ini sesuai kerana ia dapat membimbing murid untuk berlatih bercakap berpandukan cerita yang disampaikan dalam video.

 

viii.        berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan tepat dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila.

Tajuk bahan: budi bahasa budaya kita (video)

Kesesuaian bahan: untuk menjadi panduan, teladan kepada murid untuk menjadi manusia yang berguna pada masa akan datang.


VIDEO:












OBJEKTIF KEMAHIRAN MEMBACA

I.              Membaca pelbagai perkataan, frasa, dan ayat secara mekanis dengan sebutan dan intonasi yang betul;

Tajuk bahan: Petikan: Si Tanggang yang derhaka

KISAH TELADAN: SI TANGGANG YANG DERHAKA

Si Tanggang tinggal bersama ibunya. Kehidupan mereka amat miskin. Setelah Si Tanggang dewasa, dia dipelawa bekerja oleh saudagar yang kaya raya. Lama kelamaan dia telah berkahwin dengan anak perempuan saudagar tersebut. Kehidupan Si Tanggang menjadi senang dan kaya raya. Tapi, setelah sekian lama Si Tanggang menjadi sombong dan bongkak dalam sekelip mata.

Suatu hari, ibunya pergi berjumpa dengan Si Tanggang setelah lama tidak berjumpa. Ibunya sangat merindui Si Tanggang.

Tanggang anak mak.. ke sini nak dah lama kita tak jumpa.. Eh.. siapa orang tua nie kesiannya.. kata isteri Si Tanggang. Si Tanggang dengan sombongnya menghalau ibunya.. Eh! orang tua! pergi kau dari sini! orang tua kotor! busuk! pergi balik! aku tidak kenal kau.. pergi!… Tanggang sampai hati kau nak ini ibumu Tanggang.. rayu ibunya. Tidak! Aku tidak kenal kau! Pergi kau dari sini!.. Si Tanggang terus menghalau ibunya.. Tanggang… jerit ibunya.

Dengan hati yang hampa dan pilu, ibunya menadah tangan dan berdoa kepada Tuhan.. Ya Tuhan kau berikanlah petunjuk kepada anakku ini… tidak lama selepas itu bunyi kilat berdentum , hujan lebat yang dashyat pun turun. Si Tanggang yang sombong dan bongkak itu memanggil ibunya.. tolong.. ibu tolong  ampunkan Tanggang ibu… tolong ibu tolong ampunkan Tanggang ibu..

            Akhirnya, Si Tanggang menjadi batu dan seluruh anak kapalnya.. Ini adalah balasan kepada Si Tanggang kerana derhaka kepada ibunya..

Kesesuaian bahan: Membolehkan murid-murid membaca dengan cekap dan pantas dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas.


II.            Membaca dan memahami perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraph dan konsonan bergabung dengan betul;

Tajuk bahan : kad membaca pintar



Kesesuaian bahan: bahan ini adalah untuk melatih murid tahun 1 membaca diperingkat awal.


III.           Membaca ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul;

Tajuk bahan:




Kesesuaian bahan: bahan ini sesuai dengan murid tahap 1 bagi latihan membaca ayat tunggal diperingkat awal.


IV.          Membaca dengan sebutan, intonasi dan jeda mengikut tanda baca dengan betul

Tajuk bahan: cerita pendek

ARNAB YANG PEMALAS

Cerita kanak-kanak tentang dua sahabat. Di sebuah hutan tinggal sepasang sahabat. Mereka ialah seekor arnab dan seekor tupai. Setiap hari mereka menghabiskan masa bersama-sama. Pada suatu hari, tupai berkata kepada arnab, “Mari kita buat sarang. Sekarang dah tiba musim hujan. Apabila hujan, kita ada tempat berteduh.” “Ya, betul kata awak. Tapi biarlah saya berehat dulu,” jawab arnab. Pada petang itu, hujan turun dengan lebatnya. Tupai dan arnab berteduh di bawah pokok. Mereka basah dan kesejukan.”Jika kita ada sarang, tentu kita tak akan basah begini,”kata tupai. “Ya, betul kata awak,” jawab arnab. “Pagi esok kita akan buat sarang,” kata arnab lagi.

Keesokan pagi, cuaca sungguh baik. Tupai mengajak arnab menbuat sarang. “Lebih baik kita pergi cari kayu untuk membuat sarang,” kata tupai. “Tapi bukan sekarang,” jawab arnab. “Kita masih ada banyak masa lagi. Marilah kita pergi cari makanan. Saya sungguh lapar!” Tupai menggeleng-geleng melihat sikap sahabatnya itu. Pada petang itu, hujan turun lagi. Tupai dan arnab basah kuyup kerana tiada tempat berteduh. “Alangkah baiknya jika kita ada sarang,” kata tupai. “Esok kita mesti buat sarang. Saya tak mahu terus basah seperti ini sewaktu hujan.” Arnab yang pemalas itu tidak menghiraukan rungutan sahabatnya. “Kita tunggu esok sahajalah,” kata arnab.

Kesesuaian bahan: bahan ini sesuai kerana ia cerita pendek dan mudah difahami oleh murid tahun 1. Guru membaca cerita pendek diikuti oleh murid.



V.            Membaca dan memahami maklumat yang tersurat daripada pelbagai  bahan untuk mengenal pasti idea utama dan membuat klasifikasi dengan betul

Tajuk bahan: berita

KUALA LUMPUR: Polis menahan empat guru, masing-masing tiga di Pulau Pinang dan seorang di Parit Buntar, Perak hari ini berhubung kes kebocoran kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) bagi subjek Sains dan Bahasa Inggeris.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Senior Asisten Komisioner Gan Kong Meng, berkata tiga guru lelaki dan seorang guru wanita itu ditahan dalam operasi yang bermula kira-kira jam 3.30 petang tadi.

"Sepasukan polis daripada Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur (IPPKL) membuat serbuan di kawasan utara dan menangkap empat orang guru iaitu tiga lelaki dan seorang wanita.

"Semua mereka berumur dalam lingkungan 30 hingga 54 tahun. Tiga ditahan di Pulau Pinang dan seorang di Perak. Polis turut merampas gajet komunikasi dalam serbuan itu untuk siasatan lanjut," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Setakat ini, seramai 10 individu sudah diambil keterangan yang terdiri daripada enam pegawai Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM), seorang wartawan dan tiga guru.

Berikutan kebocoran itu, kertas peperiksaan Bahasa Inggeris 014/1 dan 014/2 dibatalkan selepas murid menduduki peperiksaan itu Khamis lalu manakala kertas peperiksaan Sains 018, 028 dan 038 turut ditangguhkan.

LPM menetapkan 30 September ini sebagai tarikh baharu bagi peperiksaan kedua-dua kertas itu.

Susulan itu, Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan Pengarah LPM, Dr Na'imah Ishak dan Timbalan Pengarah Operasi LPM, Dr Wan Ilias Wan Salleh digantung tugas sehingga siasatan mengenai kebocoran kertas peperiksaan itu selesai.

Kesesuaian bahan: Guru membaca berita dan meminta murid untuk mengenalpasti idea utama.




VI.          Membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul dan memindahkan kepada bentuk grafik;

Tajuk bahan: Grafik


Kesesuaian bahan: meminta murid memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul.



 VII.         Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata dan menambah pengetahuan

Tajuk bahan: grafik


Kesesuaian bahan: bahan ini sesuai kerana terdapat unsur didik hibur dalam bahan grafik iaitu apabila guru membaca teks yang terdapat dalam bahan grafik dan diikuti oleh  murid.



OBJEKTIF KEMAHIRAN MENULIS

I.              Melakukan aktiviti pramenulis dengan betul;
Tajuk bahan: asas pramenulis

Kesesuaian bahan: murid akan melakukan asas pramenulis berpandukan bahan di atas dengan bimbingan guru.


Ii. Menulis secara mekanis bentuk huruf dan perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas;

Tajuk bahan: pokok grafik



Kesesuaian bahan: bahan ini sesuai untuk murid tahun 1 kerana ia dapat menarik minat murid untuk belajar. Murid akan diminta menulis bentuk huruf dan perkataan yang terdapat dalam pokok frafik dengan bimbingan guru.


Iii. Menulis perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul;

Tajuk bahan: grafik



Kesesuaian bahan: bahan ini sesuai dengan murid tahun 1 kerana dalam bahan tersebut mengandungi grafik yang sesuai dan memudahkan murid untuk menulis perkataan berdasarkan gambar yang sesuai yang telah disediakan. Selain itu, aktiviti mewarna juga terdapat dalam bahan tersebut yang akan menarik minat murid untuk belajar


Iv. Menulis secara mekanis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas;

Tajuk bahan: ayat tunggal

Kesesuaian bahan: bahan ini akan memudahkan murid untuk menulis secara mekanis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas berpandukan lembaran kerja ayat tunggal diatas dengan bimbingan guru.



V. Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul;

Tajuk bahan: grafik
 
Kesesuaian bahan: bahan ini sesuai dengan murid tahun 1 kerana grafik yang disediakan sangat bersesuaian dengan tahap murid. Murid akan membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul berdasarkan grafik yang diberikan dengan bimbingan guru.



Vi. Menulis imlak perkataan dan frasa yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan ejaan yang tepat;

Tajuk bahan: buah-buahan


Kesesuaian bahan: bahan ini sesuai dengan murid tahun 1 kerana perkataan di atas mudah dan sesuai untuk murid tahun 1. Guru menyebut perkataan dan mengarah murid-murid menulis dan mencatat dalam buku dan menulis dengan tulisan kemas dan cantik.





Vii. Mencatat maklumat daripada pelbagai sumber dengan betul untuk diklasifikasikan;

Tajuk bahan: cerita pendek

ANAK IKAN YANG SUKA MENIPU

Di sebuah lautan, terdapat seekor anak ikan yang nakal. Ia bernama Tony. Tony tidak disenangi rakan-rakanya kerana ia suka menipu dan mempermain-mainkan mereka. Ketika ikan-ikan lain sedang bermain, Tony akan menjerit, “Jerung! Jerung! Bersembunyi cepat!” Ikan-ikan itu ketakutan lalu lari dan bersembunyi di celah-celah batu. Tony akan mentertawakan rakannya itu. Ikan-ikan kecil amat takut dengan jerung. Jerung yang garang itu akan memakan mereka tanpa belas kasihan.

Sebab itulah mereka akan lari ketakutan apabila Tony menjerit, “Jerung! Jerung!” Namun Tony sungguh nakal. Ia berasa seronok dapat mempermain-mainkan rakan-rakanya. Ikan-ikan kecil itu mempercayai Tony, walaupun mereka selalu tertipu dengan helah Tony. Pada suatu hari, Tony menghampiri rakan-rakanya itu. Ia ingin mempermainkan mereka seperti biasa. Tiba-tiba muncul seekor jerung menghampiri mereka. Namun Tony tidak menyedari kehadiran jerung itu. “Jerung! Jerung!” Bersembunyi cepat!” Jerit ikan-ikan itu. Ikan-ikan itu lari lalu bersembunyi di celah-celah batu. Tony tidak menghiraukan jeritan rakan-rakanya. Ia menyangka mereka cuba mepermain-mainkanya. “Baiklah, kamu semua menang! Di sini mana ada jerung! Tak usahlah kamu semua mempermain-mainkan aku!” jerit Tony. Jerung itu berenang menghampiri Tony. Tony tidak sempat melarikan diri. Ia dimakan oleh jerung itu.

Kesesuaian bahan: murid dapat mencatat maklumat daripada cerita pendek tersebut untuk dijadikan pengajaran.



Viii. Menulis untuk menyampaikan maklumat yang tepat menggunakan bahasa yang santun;

Tajuk bahan: petikan
Pertuturan Dalam Pergaulan
Tuturkata yang dikeluarkan oleh seseorang dapat mengukur sejauhmana kemahiran, pengetahuan, buah fikiran,sopan santun, budi pekerti, pemarah, kasar, sombong atau kerendahan hatinya. Oleh itu, sewajarnya setiap insan memelihara lidahnya dan hendaklah berbicara menurut pertimbangan akal yang waras. bercakap benar, sopan santun, lembut dan lunak supaya sedap didengar dan elakkan daripada mengeluarkan kata-kata kotor.
Dalam kehidupan kita seharian, wadah pergaulan yang digunakan dapat dibahagikan kepada beberapa keadaan. Umpamanya melalui perbualan, penulisan atau perdebatan.
Sebagai manusia, kita mempunyai hak untuk menyuarakan pendapat tentang apa sahaja sama ada dalam percakapan, penulisan ataupun perdebatan. Walaubagaimanapun, ia mestilah tidak menimbulkan rasa marah, tidak puas hati, saling menyalahkan, menghina,memaki hamun, mencaci, mengeluarkan kata-kata kotor,mengutuk, menyumpah, mengaibkan dan sebagainya hingga menyinggung perasaan orang lain apatah lagi saudara kita sesama Islam. Ini kerana ia boleh merenggangkan hubungan silaturrahim, menimbulkan rasa marah, rasa benci. permusuhan dan jika keterlaluan mungkin menimbulkan kekacauan dan perbalahan.
Dalam hal ini bijak bestari pernah berpesan, 'berfikir itu pelita hati'. Pepatah Melayu pula mengatakan, 'kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa'. Jika direnung, kedua-duanya memberikan pengertian yang begitu mendalam untuk kita jadikan panduan supaya sentiasa menjaga kesopanan dalam percakapan seharian.

Kesesuaian bahan: bahan ini sesuai kerana murid akan menulis petikan diatas dan guru akan berbincang bersama-sama murid tentang isi kandungan petikan. Murid juga akan dapat mengetahui isi petikan dan murid berupaya untuk menyampaikan maklumat yang tepat menggunakan bahasa yang sopan santun kesan daripada pengajaran petikan yang ditulis.


  
Ix. Menghasilkan penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul;

Tajuk bahan: karangan
                


               


Kesesuaian bahan: bahan ini sesuai dengan murid tahun 1 kerana murid akan dapat menghasilkan penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul berpandukan contoh yang diberikan dan bimbingan guru. Penulisan ini memberikan gambaran awal atau menceritakan semula sesuatu peristiwa atau pengalaman yang telah dialami.



X. Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan.

Tajuk bahan: petikan

KLINIK 1 MALAYSIA

Rancangan penubuhan Klinik 1 Malaysia yang diumumkan oleh Perdana Menteri semasa pembentangan Belanjawan 2010 pada 23 Oktober yang lalu telah menjadi kenyataan. Objektif utama penubuhan Klinik 1 Malaysia adalah untuk menyediakan perkhidmatan rawatan perubatan ringan kepada penduduk di kawasan bandar. Pendekatan ini bersesuaian dengan konsep “Satu Malaysia : Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.”Bagi merealisasikan hasrat ini, kerajaan memperuntukkan RM10 juta setahun untuk menampung kos operasi bagi 50 buah Klinik 1 Malaysia di seluruh negara.
            Penubuhan klinik ini mampu mengurangkan beban pesakit di klinik kesihatan di kawasan bandar. Selain itu, klinik ini juga dapat mempertingkatkan akses penduduk bandar yang berpendapatan rendah dan sederhana untuk mendapatkan rawatan perubatan ringan. Klinik 1 Malaysia dikendalikan oleh seorang penolong pegawai perubatan dan seorang jururawat terlatih. Antara skop perkhidmatan yang disediakan adalah meliputi perkhidmatan rawatan ringan, susulan kes penyakit kronik, dan melakukan prosedur rawatan ringan. Klinik ini beroperasi setiap hari bekerja bermula 10.00 pagi hingga 10.00 malam dengan melibatkan penggiliran syif bekerja. Semua Klinik 1 Malaysia dibuka di kawasan berpenduduk melebihi 10 ribu orang dan boleh dihubungi dengan cepat dan mudah

Kesesuaian bahan: murid membaca senyap petikan ‘Klinik Satu Malaysia’. Guru meminta murid menulis perkataan berimbuhan yang disebut. Murid bertukar jawapan sesama rakan untuk menyemak ejaan. Guru menyebut 3 ayat dan murid menulis ayat tersebut. Murid bertukar jawapan sesama rakan untuk menyemak ejaan. Murid menulis semula petikan yang terdapat kesalahan ejaan yang diberi oleh guru. Murid mengedit serta memurnikan hasil penulisan itu berdasarkan jawapan yang dipamerkan.






1 comment: